Wednesday, January 23, 2013

Mendorong Perubahan Sikap dengan Ganjaran Sosial dan Material


Cikpuan Siti Nadhirah Khalid ialah peserta bengkel Teknik Mendorong Pelajar Corot di Wangsa Melawati, Gombak. Ini catatan bagaimana beliau mempratikkan teknik nabi ke atas pelajar beliau.

 


Beliau menulis...

Bismillah.
Nak kongsi sedikit kisah manis dalam hidup saya kini. Pelajar yang saya sayangi, Putra (sedang menulis). Pelajar tingkatan 5.

Alkisah, hari-hari diawal tahun minggu pertama untnk sesi persekolahan 2013. Putra dikenali sebagai pelajar yang paling mendapat perhatian guru, dari sisi sebaliknya. Saya seawal pagi meng'scan' list pelajar yang akan saya ajar untuk dijadikan bahan utama dalam praktikal pada teknik gaya nabi muhammad s.a.w yang kita sukai ini. Antaranya beliau si tinggi lampai,gagah perkasa dan sangat banyak karenahnya :)

Kelas pertama, Sejarah SPM. Saya berazam ingin mengaplikasikan teknik memuji gaya nabi. Semampunya saya. Mungkin tidak tepat namun usaha memuji itu saya cuba lakukan dan teruskan dengan penuh kecintaan. Sebelum saya mulakan dialog, sekadar makluman, di sekolah saya panggilan untuk guru-guru ialah ustaz atau ustazah walaupun mengajar akademik atau dinniyah. 

 "Pelajar-pelajar yang ustazah sayangi, ustazah kagum hari ini semua nampak bersemangat, tak sabar nak belajar, berkobar-kobar, kemas dan keadaan kelas yang sangat selesa. Dengan semangat kamu semua ini ustazah yakin kamu akan dapat skor sejarah A+ untuk SPM!, boleh??" soal saya, meraikan persoalan saya tadi, pelajar dengan senyuman yang berbunga bunga menyahut "insya Allah". Saya teruskan dengan pujian kepada individu. Apa saja yang terlintas saya cuba luahkan.

Berbalik pada Putra, seorang pelajar yang agak memilih guru. Mengikut selesa dan minatnya. Saya dengan pantas mngambil kesempatan dengan memulakan umpan. 

Putra asalnya membawa whiteboard kecil untuk mengganti buku nota sejarah. Pelik bukan? Saya terkejut, namun pantas untuk tidak menyiasat dan tidak menghukum serta cuba memuji atas usaha ingin menyalin peta minda untuk reframing bab 2 tingkatan 4.

"Putra, next class bawa buku nota ya." Saya merayu. 

"Saya tiada buku nota ustazah, tak beli pun." Sambil dia tersenyum senyum cuba menjentik naluri saya untuk bertanya lagi dan menghukumnya seperti yang disangka. 

"Tak apa, bagus.. esok ustazah janji akan hadiahkan 2 buku panjang untuk Putra, satu nota dan satu untuk latihan." Putra besarkan mata, terkejut dengan respon saya. Dia senyum hairan.

Hari berikutnya, saya jemput Putra ke bilik guru untuk tunaikan janji saya. "Nah, belajar sungguh-sungguh, siapkan homework dan nota sejarah, ustazah yakin Putra boleh dapat A." Dalam hati saya sahabat-sahabat, moga Allah hadiahkan kesedaran pada Putra yang sangat baik ini. Dia senyum. Bangga. Suka.

Keesokannya, dalam kelas selepas reframing pelajaran sebelumnya, saya memeriksa setiap nota dan latihan pelajar-pelajar saya seorang demi seorang. Penghargaan adalah satu keperluan. Menitik air mata saya melihat nota Putra lengkap, berwarna-warni, tersusun, lakaran peta mindanya, Allah.. Tidak disangka. Perubahan yang sangat membahagiakan. Saya hadiahkan pujian untuk galakan. Tepukan gemuruh diberikan oleh rakan-rakan sekelas kepada Putra.

Dia nampak puas. Dihargai. Lebih yakin. Lebih rajin. Itu dia, apatah lagi saya. Syukurnya ya Allah.. Rangkap-rangkap kisah inilah membuatkan saya yakin bahawa tiada hukuman kepada pelajar corot, kurang minat, tidak semangat dan gemar mencipta alasan. Berikan mereka sedikit perhatian, penghargaan dengan pelbagai cara.

Allahumma solli 'ala sayyidina muhammad ♡

1 comment:

  1. Ini yg kite mahu -enginenyor.blogspot.com

    ReplyDelete