Wednesday, March 21, 2012

Impak 3 Teknik Kepada Murid Yang Tidak Pandai Membaca



Firdaus (duduk di tepi tingkap) dan Luqman (kanan)


Cuti sekolah selama seminggu telah berlalu. Saya menjangkakan murid-murid akan terlupa banyak isi pelajaran kecuali jika mereka membuat ulangkaji di rumah. Minggu hadapan, ujian prestasi 1 akan bermula. Justeru, saya mengambil keputusan untuk membuat ulangkaji sama ada memberi latihan atau membuat kuiz.


Pertandingan Kuiz Tajwid dan Jawi tersebut adalah pertandingan di peringkat kelas sahaja. Ia salah satu pendekatan yang saya pilih untuk membangkitkan suasana belajar yang ceria setelah lama bercuti. Tambahan, mereka sudah kerap mendesak agar diadakan kuiz. Jika boleh, setiap jam belajar adalah kuiz. Kemudian, kumpulan yang menang akan meminta hadiah daripada saya. Kesimpulannya, murid-murid memang suka diberi ganjaran. Ganjaran tersebut berbentuk nama kumpulan diumumkan sebagai juara, markah, hadiah, pujian dan tepuk tangan.


Saya tidak bercadang untuk bercerita tentang perjalanan pertandingan kuiz tersebut. Sebenarnya ada sesuatu yang lebih menarik tentang dua orang murid yang paling banyak menerima impak Teknik Mendorong Gaya Nabi Muhammad iaitu Luqman dan Firdaus. Mereka antara lima orang yang tercorot dalam kelas saya tetapi kumpulan mereka berjaya memenangi Kuiz tersebut mengalahkan rakan-rakan yang jauh lebih baik daripada mereka.


Firdaus dan Luqman amat lemah membaca al-Quran dan Jawi. Setiap kali subjek al-Quran, saya akan meminta mereka membuka Buku Iqra’. Mereka juga merangkak-rangkak membaca Jawi. Jika membaca sudah lemah, sudah tentu menulis dan menjawikan tulisan rumi jauh sekali. Dalam keadaan begini, sudah tentu memenangi kuiz bagi dua subjek yang memerlukan kemahiran-kemahiran tersebut adalah mustahil. Pelik, mereka juga dapat menjawab semua soalan dan menghantar jawapan paling awal. Malah, mereka dapat menjawab satu soalan yang tidak dapat dijawab oleh semua murid lain.


Sebenarnya, saya amat mengkagumi semangat mereka untuk menguasai pelajaran. Mereka rajin bertanya meskipun amat lambat untuk faham. Kerap terlihat Luqman mengerut dahi dan tergaru-garu kepala. Selalu juga diejek-ejek rakan sebagai lembap kerana perlu diberi penerangan banyak kali. Ketika itu, Firdaus cepat-cepat menarik tangan Luqman dan berkata, “Takpe..biar aku ajar engkau”. Firdaus dan Luqman memang sahabat baik.


Saya percaya, teknik-teknik Gaya Nabi Muhammad yang saya praktikkan sebelum ini banyak memberi kesan kepada perkembangan potensi mereka. Paling menonjol adalah lonjakan self-esteem. Mereka tidak rasa bahawa diri corot, bertindak seperti murid pintar dan hebat.


Kebiasaannya, bagi murid yang lemah membaca, mereka malu untuk cuba membaca di hadapan rakan-rakan. Berbeza dengan Luqman, dia selalu angkat tangan untuk membaca teks walhal dia merangkak-rangkak dan selalu salah menyebut perkataan. Sudahlah merangkak-rangkak, diejek pula, tetapi masih tidak serik-serik mahu memperdengarkan bacaannya.


Firdaus pula rajin menunjukkan hasil tugasan kepada saya. Apabila menulis nota, ditunjuki notanya yang penuh lukisan kartun. Tulisan tidak cantik tetapi tidak segan ditunjukkan kepada saya. Apabila diberi latihan, selalu sahaja jawapannya salah tetapi tidak serik-serik ditunjuki jawapannya kepada saya. Seolah-olah dia tidak melakukan apa-apa kesalahan.


Untuk memudahkan pembaca, saya ingin berkongsi teknik dan contoh ucapan yang saya aplikasikan kepada mereka secara satu persatu. Bagaimanapun, saya kembalikan kepada Allah setiap ketentuan dan kemudahan yang diperoleh.


1. Teknik Memuji Gaya Nabi Muhammad



Saya tidak terlepas memberi pujian kepada Luqman setiap kali dia selesai membaca dan menghafaz al-Quran. Saya berikan pujian tersebut secara terbuka di hadapan murid-murid lain. Saya cuba tidak menegur murid yang mengejeknya sebaliknya saya memuji Luqman yang telah berjaya menamatkan bacaan. Lama kelamaan rakan murid berhenti mengejeknya kerana perasan sikap mereka tidak dipedulikan. Hanya perkara baik sahaja yang akan mendapat ganjaran istimewa.


“Ustazah kagum melihat usaha Luqman untuk membaca. Walaupun dia membaca merangkak-rangkak tetapi Luqman habiskan juga hingga ayat terakhir. Kalau Luqman terus menerus membaca tanpa pedulikan apa kawan-kawan kata, ustazah yakin mesti Luqman akan mahir membaca dengan cepat.”


Kadangkala saya menukar ayat memuji.


“Wah, Luqman sudah dapat membaca lebih baik daripada semalam. Dulu langsung tidak boleh, sekarang sudah boleh sebut perkataan dengan betul. Ustazah mahu dengar lagi nanti, mesti bacaan Luqman akan lebih bagus dari hari ini sebab Luqman berusaha membaca.”



Begitulah, setiap hari saya akan mencari kebaikan pada setiap tindakannya dan memuji. Paling malas, saya akan tinggalkan juga pujian sebagai “Bagus Luqman!”. Namun begitu, "Bagus Luqman!" bukan bentuk pujian gaya Nabi. Pujian yang sebenar adalah puji kebaikan dan nyatakan impak kebaikan itu seperti ayat di atas tadi .(Nabi memuji hasil kerja)



2. Teknik Memberi Gelaran


Sahabat Nabi Muhammad yang bernama Jabir bin Abdillah melaporkan bahawa pada hari berlakunya Perang Khandaq, Nabi Muhammad telah mengumumkan panggilan perang, lalu Zubair bin Awam menyahut panggilan perang itu. Selepas itu, sekali lagi Nabi Muhammad menyeru panggilan perang, lalu sekali lagi Zubair bin Awam menyahut panggilan itu. Kemudian, sekali lagi Nabi Muhammad menyeru panggilan perang, lalu sekali lagi Zubair bin Awam menyahut panggilan itu. Lalu Nabi Muhammad berkata, “Sesungguhnya, tiap-tiap nabi mempunyai pembela, dan pembela saya adalah Zubair.” - Hadith nombor 1643 dalam kitab Ringkasan Sohih Muslim


Saya telah mengaplikasikan Teknik Memberi Gelaran sebagaimana Rasulullah memberi gelaran ‘pembela’ baginda kepada Zubair. Saya melantik ramai murid menjadi Guru Penolong antaranya Luqman sebagai Guru Penolong Ucapan dan Firdaus sebagai Guru Penolong Akhlak. Guru Penolong Ucapan dan Guru Penolong Akhlak adalah jawatan paling kerap berperanan dalam kelas.


Sebagai Guru Penolong Ucapan, Luqman akan sentiasa bersedia untuk mengetuai ucapan “Assalamualaikum Ustazah”, “Terima Kasih”, “Selamat…..”. Setiap hari, entah berapa kali dia memimpin rakan-rakannya memberi ucapan kepada guru.


Oleh itu, saya menjangkakan jawatan ini telah menaikkan self-esteem Luqman dan melatih sifat berani dalam dirinya. Sebab itu, Luqman tidak malu membaca teks dalam buku walaupun merangkak-rangkak dan salah, dia sudah biasa mengeluarkan suara dalam kelas.


Manakala Firdaus pula memiliki konsentrasi yang amat tinggi semasa saya memberi penerangan. Dulu, Firdaus paling suka bercakap-cakap dengan rakan sebelah apabila saya bercakap di hadapan. Apabila diberi kerja, dia keluarkan macam-macam alat permainan di atas mejanya. Saya kenal dengan set permainannya antaranya kertas yang dikoyak dari buku latihan dan dibuat bentuk gol, bola dan pemain-pemain. Kali ini, amat jarang saya melihat sikap Firdaus itu. Sikapnya sekarang seiring dengan gelarannya sebagai Guru Penolong Akhlak.



3. Teknik Tidak Menegur Kesilapan
(aplikasi hadith ekor kuda di sini)


Firdaus dan Luqman suka belajar Tajwid walaupun mereka belum sampai peringkat al-Quran. Satu hari, semasa subjek Tajwid , saya meminta murid mencari contoh hukum tajwid Mad ‘Arid lilsukun. Firdaus datang menunjukkan jawapannya kepada saya tetapi jawapan yang diberi ialah contoh hukum Mad Wajib Mutasil. Jawapan itu salah dan tidak memenuhi kehendak soalan. Namun begitu, saya tidak katakan kepada Firdaus, “Jawapan kamu salah!”


Sebaliknya saya katakan begini.

“Jawapan kamu betul!. Jawapan itu betul untuk hukum Mad Wajib Mutasil. Untuk mencari hukum Mad ‘Arid Lilsukun pula, caranya begini……”.

“Oh, saya hendak padamlah buat yang baru ustazah”, Firdaus berminat mahu membetulkan jawapan.


“Kamu tidak perlu padam jawapan itu. Kamu sambung latihan dengan mencari jawapan Mad ‘Arid lilsukun pula. Dengan cara itu kamu melakukan kerja lebih banyak dari rakan-rakan yang lain. Kamu mencari dua hukum tajwid sedangkan rakan kamu hanya mencari satu hukum sahaja.”

Firdaus kembali ke tempat duduknya dengan senyuman yang berbunga-bunga. Sebab itu, dia tidak serik-serik tunjukkan kerjanya. Dia fikir kerjanya betul sahaja dan gurunya sentiasa kata bahawa dia buat perkara yang betul.

Untuk maklumat tambahan bersama hadith berkaitan boleh baca di link di bawah


6 comments:

  1. Allahu Akbar!.... Banyaknya yang saya pelajari dengan membaca laporan puan ini. Semuanya kerana puan menerangkan dengan detail proses-proses P&P yang puan gunakan semasa mengaplikasi Teknik Nabi Muhammad.

    Sebagai pengkaji saya hanya tahu 'sains'-nya... Saya tidak tahu bagaimana sains hadith itu dapat diterapkan secara amat efektif dalam proses P&P.

    Terima kasih banyak-banyak, puan, atas pencerahan yang saya alami ini!....

    ReplyDelete
  2. terima kasih utk penerangan yg detail ini

    ReplyDelete
  3. Haa !! semua betul. Saya suka dan
    saya nak cuba ! Tq akak atas perkongsiannya :)

    ReplyDelete
  4. Penerangan beserta contoh akan buat kita lagi faham.

    Terima kasih sudi berkongsi :)

    ReplyDelete
  5. Saya pun sama....teknik mengajar murid sekolah agama ni amat kurang...tahniah kpd ustazah kerana sudi berkongsi akan artikel sebegini....

    ReplyDelete
  6. Masha allah tabarakallah..sy berdoa moga lebih ramai guru dan ibubapa mempraktikkan mdidik anak@murid cara nabi spt yg diamalkan oleh ustzh..alangkah bagusnya jika anak2 sy ada guru spt ustzh..

    ReplyDelete