Sunday, February 26, 2012

Situasi 1: Tidak Menegur Kesalahan Murid

Entri kali ini, saya akan berkongsi cara saya mengaplikasikan Teknik Nabi Muhammad Tidak Menegur Kesalahan ketika menyikapi beberapa tindakan murid 5 Umar semasa berlangsung sesi P&P minggu lepas. Cuma penulisan kali ini tidak berbentuk cerpen sastera remaja. Masa mencemburui saya. Sekalipun saya ‘memuji masa’ dengan menggunakan teknik mendorong, masa tetap meninggalkan saya.

Situasi 1: Tidak Menegur Kesalahan Durra Sofea
Seperti biasa, ketika masuk ke dalam kelas, saya suka berdiri di muka pintu dahulu bagi melihat keadaan kelas. Saya akan mencari kebaikan murid-murid yang boleh dipuji. Sejak mengaplikasi Teknik Memuji Gaya Rasulullah, saya melihat keadaan kelas sentiasa bersih. Murid-murid semakin termotivasi membersihkan kelas tanpa disuruh dan secara sukarela kerana tiada jadual kebersihan saya sediakan.
Mereka semakin terdorong apabila saya memuji tindakan Durra (pada asalnya merupakan gangguan) yang secara spontan bangun dari kerusi, mencapai penyapu dan membersihkan ruang sekitarnya (ruang hadapan yang hampir dengan saya berdiri). Ketika itu saya sedang memberi penerangan dan murid lain sedang tekun mendengar. Keadaan kelas senyap.
Bagi senario kebiasaan, tindakan Durra itu boleh mengundang kemarahan atau tegahan daripada seorang guru kerana wujudnya gangguan ketika mengajar. Namun begitu, saya mengambil langkah dengan memuji tindakannya secara terbuka di hadapan murid lain.
“Inilah yang membuatkan ustazah semakin sayang dengan Durra. Dalam keadaan sedang belajar pun Durra tetap menjaga kebersihan kelas kita. Sikap Durra ini boleh menjadikan kelas kita sentiasa bersih sepanjang masa”, saya memuji sikap Durra. Pujian saya itu membuatkan Durra yang sedang menyapu tersengih panjang.

“Takde ustazah…tempat ini kotor, tengok ini banyak sampah,” tukas Durra. Tutur katanya menunjukkan bahawa dia tersedar bahawa saya tidak selesa dengan tindakannya. Namun begitu saya tidak menegur bahawa ia suatu gangguan tetapi memuji tindakannya.

“Huiioooo…ustazah sayang…!!”, murid lain sambung memuji.

Saya pasti kesan teknik yang saya gunakan tadi telah menjadikan Durra semakin rajin membersihkan kelas. Setiap hari apabila saya bertanya “Siapakah yang bersihkan kelas hari ini?”, Durra tidak terkecuali mengangkat tangan. Dia juga tidak pernah mendatangkan gangguan ketika saya mengajar malah memberi tumpuan yang lebih baik berbanding dahulu.
Sebelum ini, dia gemar bercakap dan bersembang ketika saya mengajar di hadapan. Apabila saya memuji sikapnya yang gemar bercakap-cakap tetapi boleh menjawab soalan, dia langsung memberi tumpuan, suaranya jarang terdengar. Apabila saya memujinya rajin menjaga kebersihan kelas, terlebih rajin pula jadinya.
Saya tidak menegur tindakannya dengan cara begini,
a) “Durra, kamu tidak tengok ustazah sedang mengajar ini, yang kamu tiba-tiba bangun tu kenapa?”
b) “Hei, kalau ya pun rajin hendak menyapu kelas, tunggulah ustazah habis terang di depan ini!.”
c) “Durra, letak penyapu itu dan duduk sekarang. Tunggu ustazah habis bercakap dulu.”
d) “Sampai mana tadi ustazah terangkan?. Tengok! Kan ustazah sudah lupa”
Saya percaya ucapan di atas akan membuatkan saya ‘putus cinta’ dengan insan bernama Durra Sofea. Anda tentu dapat mencongak kesannya. Lagipun, menyapu kelas tanpa arahan ketika guru sedang mengajar di hadapan bukan perkara berdosa.
Dalam situasi di atas, Durra telah melakukan kerja tambahan, yakni membersihkan kelas. Tindakan itu juga adalah ciptaanya sendiri. Meskipun dia melakukan kesalahan dengan mendatangkan gangguan secara tiba-tiba hingga saya dan rakan murid kembali hilang tumpuan, namun saya tidak memarahinya. Sebaliknya saya memuji kerja tambahan tersebut dengan berkata, "Ustazah sayang dengan Durra kerana suka menjaga kebersihan walau sedang belajar. Pasti kelas kita akan bersih sepanjang masa.” (kesimpulan ucapan saya di atas)
Prinsip-prinsip dorongan kerja tambahan yang terkandung dalam peristiwa di atas:

1. Puji hasil kerja tambahan yang dilakukan secara sukarela.
2. Berikan pujian itu dengan segera.
3. Sebut pujian itu secara terbuka di hadapan orang-orang lain.
Ada dua situasi yang lebih menarik untuk dikongsikan. Tunggu entri seterusnya ya! Saya akan sertakan analisisnya sekali.
Rujukan analisis hadith boleh dicari (di sini)

1 comment:

  1. Laporan puan sangat berstruktur. Ini memudahkan pembaca memahami langkah demi langkah teknik yang puan gunakan.

    Puan juga melaporkan formula dan prinsip yang puan gunakan di sebalik apa yang puan ucapkan dan lakukan semasa respon kepada tingkah laku Duura.

    Puan juga melaporkan respon pelajar-pelajar lain apabila puan gunakan perkataan 'sayang' kepada Durra. Dengan itu pembaca mengetahui kesan motivasi kata-kata puan ke atas pelajar-pelajar lain.

    ReplyDelete