Pada hari
Sabtu lalu, saya berpeluang mengajar kelas tajwid kaum ibu di sebuah surau di Hulu
Kelang. Kebetulan tenaga pengajar tetap tidak hadir, justeru saya dijemput
untuk menggantikan tempat beliau. Kali ini, anak-anak murid saya adalah golongan
yang berusia emas dalam lingkungan 50 hingga 80 tahun.
Apabila
tiba di pintu masuk surau, melihat kehadiran ibu-ibu yang berjumlah hampir 30 orang,
secara tiba-tiba tubuh saya seperti disuntik darah-G. Mereka sudah bersedia
dengan al-Quran dan rehal masing-masing. Kemuncak darah-G itu sampai ke otak
apabila saya kelihatan agak tidak keruan sedikit dalam menyusun peralatan mengajar
hingga jari terkepit di rehal. Mahu membuka rehal pun sudah terkial-kial. Anda
tahu apa itu darah-G? G = Gemuruh!
Bukan saya tidak biasa dengan orang tua. Tiap-tiap hari saya berinteraksi dengan individu atau kumpulan yang berstatus warga emas. Saya acapkali mengendalikan mesyuarat, usrah, diskusi dan program yang dihadiri orang yang lebih berusia. Cuma, darah-G ini muncul kerana kali ini saya bukan sahaja berbincang tetapi mengajar. Saya menjadi guru kepada orang yang seharusnya menjadi guru kepada saya.
Itu cabaran
pertama, iaitu mencabar diri untuk meng-set minda dengan gelombong-gelombang
ketenangan (alfa) dan meningkatkan frekuensi semangat. Cabaran kedua ialah
merangka skrip ucapan menggunakan Teknik Nabi Muhammad. Skrip ucapan tersebut harus
lebih matang, sesuai dengan umur dan tahap mereka. Tersilap memuji, boleh jadi
mengampu. Tersilap menegur, boleh jadi merajuk!.
Saya
mulakan kelas dengan Skrip Motivasi Pencapaian Target Gaya Nabi Muhammad
berdasarkan aplikasi hadith ‘Masuk Syurga’.
Abu Hurairah melaporkan bahawa pada suatu masa Nabi Muhammad pernah bertanya: “Siapakah antara saudara-saudara sekalian yang berpuasa pada hari ini?” Abu Bakar menjawab, “Saya.” Beliau bertanya lagi: “Siapakah antara saudara-saudara sekalian yang hari ini menghantar jenazah?” Abu Bakar menjawab, “Saya.” Beliau bertanya lagi: “Siapakah antara saudara-saudara sekalian yang hari ini memberi orang miskin makan?” Abu Bakar menjawab, “Saya.” Beliau bertanya lagi: “Siapakah antara saudara-saudara sekalian yang hari ini melawat orang sakit?” Abu Bakar menjawab, “Saya.” Lalu Nabi Muhammad berkata: “Seseorang yang melakukan perkara-perkara tersebut sudah tentu masuk syurga.” -- Hadith No. 543 dalam kitab Ringkasan Sahih Muslim
Dalam hadith ini, terdapat
beberapa prinsip diajarkan oleh Nabi Muhammad saw yang harus difahami.
Antaranya;
- Nabi Muhammad saw menggunakan banyak soalan mudah supaya semua orang dapat mengangkat tangan.
- Perkataan ‘Seseorang’ dalam hadith ini membawa maksud ‘sesiapa’, tidak spesifik kepada orang tertentu sahaja. Kerana itu, hadith ini adalah hadith mendorong sesiapa sahaja dengan menggunakan pertanyaan-pertanyaan yang mudah.
Memandangkan hadith ini adalah hadith motivasi bagi mendorong audiens supaya mahu mencapai target kejayaan peribadi, maka saya menjadikan hadith ini sebagai rujukan untuk merangka skrip motivasi di permulaan kelas. Cara motivasi ini dilakukan ialah dengan menyenaraikan perkara-perkara yang menjadi syarat kejayaan. Kemudian tanya mereka satu persatu syarat itu.
“Siapakah antara ibu-ibu sekalian yang membaca al-Quran pada hari ini?,”
saya bertanya.
Hampir
semua menjawab, “Saya.”
Saya
bertanya lagi: “Siapakah antara ibu-ibu sekalian yang hari ini atau mungkin
dalam minggu ini membaca terjemahan al-Quran?”
“Saya,” beberapa
orang dari mereka menjawab. Ada juga yang teragak-agak mengangkat tangan.
Saya melanjutkan
pertanyaan: “Siapakah antara ibu-ibu yang hari ini datang ke kelas berniat
bersungguh-sungguh mahu mempelajari al-Quran?"
“Kami
semualah. Makcik-makcik ini datang memang hendak belajar,” ramai yang menjawab.
Saya
bertanya lagi: “Siapakah antara ibu-ibu sekalian yang hari ini datang ke kelas,
dia mentadabbur al-Quran. Contohnya sambil berjalan-jalan, ibu-ibu memerhati pokok-pokok,
bunga-bunga, awan lalu mengaitkan kejadian itu dengan kebesaran Allah yang
banyak diceritakan dalam al-Quran?”
Mereka
menjawab, “Eh, ada…ada..Tadi makcik jalan-jalan tengok pokok-pokok, bunga-bunga
depan rumah.”
Mendengar
semua itu, lantas saya berkata: “Seseorang yang melakukan perkara-perkara
tersebut sudah tentu menjadi golongan yang sangat mencintai al-Quran.
Pencinta-pencinta al-Quran akan dijanjikan Syurga oleh Allah.”
Kelihatan
semua ibu tersenyum. Raut wajah mereka yang bersih berseri itu semakin indah
serinya. Ada yang mengangguk-angguk kepala dan ada yang kembali membetulkan
postur duduk masing-masing. Saya yakin mereka gembira. Ia menjadi suntikan semangat
pada pagi hari. Mereka mendapat gelaran ‘pencinta al-Quran’ dan kesungguhan
mengamalkan al-Quran pasti diganjari Syurga oleh Allah.
Kemudian
saya meneruskan kata dengan mengaplikasikan teknik memuji;
“Saya kagum melihat kesungguhan ibu-ibu datang ke kelas tajwid ini. (puji kebaikan). Di tahap usia begini, ibu-ibu masih bersemangat membaca, mempelajari dan mentadabbur al-Quran. (puji kebaikan). Meskipun kita tidak mahir membaca tetapi kerana kita bersungguh-sungguh belajar dan cuba membaca, Allah akan beri ganjaran yang berlipat kali ganda. Malahan, pahala orang yang tidak mahir membaca tetapi belajar membaca lebih besar daripada orang yang sudah pandai membaca. Ibu-ibu dapat ganjaran belajar. Ibu-ibu dapat ganjaran membaca.” (impak kebaikan).
Kelas berjalan lancar. Saya memulakan kelas dengan memberi penerangan sambil menulis di papan putih. Mereka mencatat nota dan diselangi dengan soal jawab. Slot pengajian di akhiri dengan sesi men-tasmik bacaan seorang demi seorang.
Memandangkan
sesi pengajaran kali ini dipercepatkan kerana agenda lain yang sudah diatur,
maka saya tidak berkesempatan membekaskan pujian kepada setiap orang. Memadailah
saya membetulkan kesilapan bacaan mereka dengan teknik tidak menegur kesilapan
sebaliknya terus menerangkan kaedah bacaan yang betul.
Saya tidak
katakan:
a) “Salah itu
makcik!”
b) “Bukan begitu
bacaannya.”
c) “Itu hukum
izhar, bukan hukum ihfa’.”
Sebaliknya
saya terus menerangkan:
a) “Apabila
berjumpa dengan kalimah ini, kita wajib membaca begini…”
b) “Cara
membacanya begini……”
c) atau saya terus sahaja menyebut teknik bacaan
yang betul.
Setelah
selesai sesi kelas tersebut, saya teruja kerana dilayan seperti sang bidadari
dunia sekalipun saya tidak berpeluang hadir ke Konvensyen Bidadari Dunia
baru-baru ini. Terasa segan pula. Apabila ada yang hendak pulang, mereka meminta
izin terlebih dahulu, disalami, diciumi dan dipeluk. Ada juga yang memanggil ‘sayang’,
hehe…
Mereka
meluahkan perasaan betapa seronok melihat orang muda seperti saya mahu
mendekati masyarakat dan berada dalam kelompok ini. Namun begitu, saya
menganggap ia adalah amalan lazim dalam kelas pengajian ilmu. Para penuntut
ilmu pasti akan menghormati para pendidik mereka.
Sebenarnya,
sejurus daripada kelas tajwid tersebut, saya menghadiri mesyuarat bersama
beberapa orang daripada kaum ibu tadi. Ketika saya masuk ke dewan aktiviti,
saya melihat begitu banyak mesin jahit dan peralatan SPA. Rupanya mereka turut membuka
kelas menjahit, SPA dan akan datang, khidmat refleksologi dan kelas menggunting
rambut. Saya mengambil peluang untuk memuji kesungguhan mereka dengan Teknik
Memuji Nabi Muhammad.
“Apabila saya masuk sahaja ke dewan ini, saya begitu kagum melihat bagaimana ibu-ibu boleh menyediakan mesin-mesin ini dan membuka pelbagai kelas kemahiran. Bukan sahaja surau yang boleh ibu-ibu geraknya aktivitinya, malah di dewan ini ibu-ibu boleh membuka kelas menjahit, kelas SPA, kelas refleksologi dan kelas menggunting rambut. Usaha-usaha sebegini yang akan menarik minat masyarakat kerana kita menyediakan perkhidmatan yang bertepatan dengan kehendak setempat,” ujar saya di awal perbincangan.
Saya akan
menjadikan pengalaman ini sebagai ruang untuk lebih menguasai teknik ini ketika
berhadapan dengan pelbagai golongan. Pengalaman pertama ini membuka peluang
untuk saya membaca situasi dan karektor sasaran. Paling penting saya harus
membiasakannya agar dapat menutur ucapan secara spontan dengan skrip yang lebih
matang sesuai dengan golongan seperti mereka iaitu warga emas, aktivis dakwah
dan penggerak masyarakat.
Betapa teknik memuji Nabi Muhamamd boleh diaplikasikan kepada sesiapa atau di mana sahaja. Ustazah Nurhidayah telah membuktikannya.
ReplyDeleteCerita kali ini bukan sahaja indah bahasanya tetapi penerangan jelas dan tepat. perkongsian skrip kata-kata pujian mengikut skrip Nabi Muhammad mudah dicontohi oleh sesiapapun pembaca blog ustazah ini.
Saya kagum dengan kesungguhan ustazah mengaplikasikan teknik Mendorong Nabi Muhammad. Kalau ibu-ibu itu memperolehi pahala dan dijanjikan Syurga, ustazah yang mengajar dan menyampaikan ilmu berkaitan Al-Quran pasti juga beroleh pahala berlipat kali ganda dan bakal penghuji syurga. Insyaallah!
Subhanallah!Teknik Nabi Muhammad benar-benar mukjizat.
Allahu Akbar! Superb! Excellent!
ReplyDeletePuan benar-benar seorang yang penuh daya inisiatif.
Puan benar-benar kreatif.
Puan benar-benar seorang yang amat terang hati.
Banyaknya saya belajar dari laporan puan ini.
mabruk....semoga dapat dimanfaatkan bersama....tahniah sekali lagi
ReplyDelete